bilet lotniczy Korean Air

 

Pewnie wielu z Was się zastanawiało kiedy bilety lotnicze są najtańsze i czy w ogóle są  jakieś zasady i reguły a może jest to przypadek ? To nie jest przypadek, systemy sprzedażowe to są olbrzymie systemy, niesamowicie rozbudowane, ze skomplikowanymi algorytmami ustalania cen i pól biletów. Na początek trochę wyjaśnień a później skupimy się dlaczego we wtorek bilety są najtańsze.  Na rynku systemów rezerwacji biletów lotniczych (ale nie tylko lotniczych) jest trzech dużych graczy: Sabre, Amadeus i Galileo. Często możecie się spotkać z nazwą GDS czyli Global Distribution System czyli globalny system rezerwacji biletów. Wszystkie trzy firmy są olbrzymie, zatrudniają dziesiątki tysięcy ludzi jako pracowników. Żeby sobie wyobrazić jak wielkie są to firmy to zdradzę, że w krakowskim oddziale Sabre pracuje około 630 programistów i oczywiście nie są jedynymi programistami w Sabre. Co oni tam wszyscy robią ? Projektują nowe moduły i funkcjonalności, poprawiają i optymalizują istniejące możliwości i cały czas starają się żeby do systemu dołączać kolejne miejsca gdzie można coś zarezerwować np hotele, samochody, wycieczki itp Wszystko po to w jednym miejscu, na jednej stronie internetowej móc obsłużyć klienta kompletnie i by klient nie odszedł do konkurencji.

bilet lotniczy air asia
bilet lotniczy air asia

Po tym wstępie wróćmy do wtorku. Jak wiadomo bilety są sprzedawane w różnych taryfach, klasach rezerwacji, promocjach a to wszystko jest dzielone na paczki i pule biletów tak by dany bilet był dłużej dostępny albo np pokrywał się z równoległą kampanią reklamową w mediach lub żeby być przygotowanym gdyby konkurencja robiła promocję na określonej relacji i wiele wiele innych powodów. Strategie wprowadzania biletów i samo wprowadzanie tej strategii robi na szczęście człowiek. Gdzie jest człowiek tam jest pewna cykliczność 😉 Jak w wielu korporacjach w poniedziałki analizowane są wyniki za weekend i poprzedni tydzień,w połowie dnia zapadają decyzje o wprowadzeniu biletów i zazwyczaj ten proces zaczyna się w poniedziałki wieczorem. Kolejną cechą poniedziałku jest to, że wtedy startują kampanie reklamowe poszczególnych produktów, linii lotniczych, agentów ponieważ są nakierowane na dni robocze by jeszcze bardziej wzmocnić efekt i zasięg.  Zazwyczaj wprowadzanie biletów do sytemu zaczyna się od taryf średnich, standardowych chyba że przez weekend pojawiły się okoliczności, które wymuszają inną reakcję np załamanie sprzedaży w jakimś regionie lub nagła wyprzedaż biletów na jakiejś trasie. We wtorek rano w systemach widać już ceny, widzi je również konkurencja. Trzeba pamiętać, że biznes lotniczy jest bardzo konkurencyjny, linie lotnicze obserwują się nawzajem na wiele sposobów i reagują natychmiast lub prawie natychmiast. W wtorek rano po przeanalizowaniu posunięć konkurencji część linii lotniczych zaczyna wrzucać pule biletów z  najniższej taryfy, w niskich klasach rezerwacyjnych czyli tzw economic. Często nakładane na to są promocje połączone z kampanią medialną. Tańsze bilety są dostępne do środy, ponieważ od czwartku rana zaczynają się przygotowania do sprzedaży weekendowej. Zasadniczo w trakcie weekendu  nie robi się dużych zmian w ofercie więc pule biletów w odpowiednich taryfach i klasach rezerwacyjnych muszą być załadowane już w piątek rano.

ryanair_bilet_lotniczy_tam ryanair_bilet_lotniczyWarto wspomnieć o jeszcze jednym aspekcie, który również ma wpływ na cenę biletu: pośrednicy czyli agencje sprzedające bilety w imieniu linii lotniczych. To również są olbrzymie firmy, międzynarodowe koncerny (np Kayak, Orbitz, Expedia i wiele innych) często notowane na największych giełdach, w tym w USA. Ci pośrednicy, zwani po angielsku OTA (online travel agency) mają własne polityki sprzedażowe. Często w ramach takiej polityki dają upusty na opłaty serwisowe lub rozdają bony podarunkowe, vouchery. Zasadniczo są to rzeczy niezależne od siebie i często się zdarza tak, że OTA generuje określoną ilość kuponów lub kodów promocyjnych i zaczyna je rozdawać przez internet od poniedziałku  kończąc w środę. W tej sytuacji we wtorki mamy nałożenie się czynników obniżających cenę biletu.

Podsumowując: wtorek jest najlepszy,  środa często również dobra bo jeszcze coś zostaje czasami.  Piątki i niedziele są najdroższymi dniami, zwłaszcza jeśli chodzi o loty krajowe ale zakładam, że to jest oczywiste dla każdego. Pozostałe dni tygodnia uznaje się za neutralne czyli wpadają standardowe, zaprogramowane polityki sprzedażowe.

Piszcie w komentarzach czy Wasze zakupy biletów pasują do tego wzorca – zobaczymy co z tego wyjdzie. Wkrótce napiszę o generalnych zasadach jakie warto wziąć pod uwagę żeby tanio kupić bilet na danej trasie

 

noclegi w największym serwisie noclegowym Booking.com

porównaj ceny w najtańszej bazie noclegowej Hotelscombined.com

bardzo dobra wyszukiwarka tanich lotów

4 KOMENTARZE

  1. Najnowsze bilety kupiliśmy przedwczoraj czyli w piątek, w promocji Ryanaira na loty do Norwegii, kierunek Warszawa Modlin – Oslo na kwiecień po 62,80 RT. Poprzednie tydzień wcześniej, we środę i jest to Wizz Air, Warszawa – Larnaca na styczeń 2017 po 128zł RT.

  2. a Czy ktoś testował ten sposób na czarterach ? Według mnie tam to nie działa bo czartery mają rewelacyjne ceny na kilkanaście godzin przed wylotem, poza tym cena są przeciętne..

ZOSTAW ODPOWIEDŹ